lördag 12 juni 2010

Förnuft och känsla.

Jag har länge "hängt på blocket" och sökt gamla bord och stolar till torpet. Det får inte vara för fint. Det måste se trovärdigt ut. Eleganta träslag och fin design skulle mormor aldrig ha köpt. Nej lite enklare skall det vara och sedan skall jag måla det vitt.
Varje inredningstidning har under våren haft vita möbler på framsidan och jag lockas, det är ju så vackert!
Och så vill jag ha vita gardiner och korgstolar. Stockarna på insidan skall målas vita och vi har diskuterat att golvet också kunde bli vitt på övre våningen.....
Men vänta nu.... såg torp förr ut på det viset? Hur var det nu med trovärdigheten?

Jag tror att jag skall tänka lite till innan jag tar fram den vita penseln.
Shabby chic inredning far fram som en eld bland begagnade möbler och även annat.
Stilen känns igen på att man använder sig av milda pastellfärger och vitt, massor med vitt. Den vita färgen skall vara matt och schabby-stilen framhävas genom att skrapa den med stålull tex, så att det ser nött ut.
Spetsar och pösiga kuddar, gärna fattigmanssilver och små visdomsord målade här och där hör till.
Romantiskt och mycket vackert.
Mormor hade granna randiga bolster och målade teglen till spisen röda med en hartass doppad i sältran och rödmylla.
 (................. plats för eftertanke................)              Jag både vill och inte vill. Nåja, sältransgrejen kommer jag att lämna bort, det är säkert.
En annan vinkel på detta med shabby chic:
Det är sällan som flotta möbler blir övermålade, utan oftast är det enkla lägreståndsmöbler som försvinner in i en fransk lanthusstil. Ni minns väl avlutningsraseriet? Vackra tex. kammålade möbler förstördes. Kanske man skulle måla om dessa möbler där skadan redan är skedd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar