torsdag 13 juni 2013

Innan regnet.

Det är på väg....
regnet!
Ja så säger man i morgonnyheterna.
Så just nu vältrar molnmassorna fram över Ålandshav kan man misstänka.
Mycket skall göras innan dess.
Viktiga saker, som att ta hunden med sig och beskåda årets blomning av Guckusko.



På soliga platser är de på väg att blomma ut, men under skuggande ormbunkar blommar de ännu fint.

Så rar och så märkvärdig...


Jag tror faktiskt att de har ökat ut sig,


Jag hittade flera bestånd än jag kunde minnas från tidigare år.
Men, men... kirskål växte bara några meter ifrån... detta dominanta ogräs!

2 kommentarer:

  1. Så rara växter och så rart av dig att dela med dig av dessa rariteter.
    Men skräp att det finns kirskål där...borde inte naturvårdare ta bort det.
    Men jag har inte sett Guckusko i blomning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det finns någon ansvarig för blommorna. I Bovik, Berghamn, finns ett stort bestånd på säkert 1000 plantor. Där har en bybo skött och bevakat blommorna.

      Radera