torsdag 7 november 2013

51

Jag vann!
Bland miljoner var jag den utvalda, den som var starkast, snabbast, bäst placerad, turligast...
Vi har alla vunnit en gång, varit bäst!
Det kanske aldrig skulle komma att hända oss igen, men vi kan, med ett segervisst leende gotta oss i den kunskapen att EN GÅNG! ...var det din dag, du kunde triumfera!


Tänk så många nobelpristagare, filosofer, konstnärer, professorer, musiker med absolut gehör, författare, mattesnillen,  luciaämnen, elitidrottare... okey, en och annan låghalt, vindögd och närsynt med fullständig tondövhet som sin främsta kvalitet, kanske också övervanns, men...
TÄNK ATT JUST JAG BLEV DEN SOM VANN!
Eller kanske det är mera rätt att säga, halva jag...
var först framme vid den andra halvan av jag.


Befruktningens stund var inne.
En tanke gnager ändå i mig.
Tänk om den andra halvan just då blev en förlorare?
Om ägget hade en panna att slå sig för så kanske det hade gjort det!
Eller om ägget dessutom hade haft en cynisk mun att tala med, kanske den högdraget informerat:

"För det första vill jag bara påpeka att ingen beställning har gjorts och returerna verkar vara i de närmaste omöjliga att genomföra.
Om avsikten är att överraska så kan jag ju meddela att ...det har du lyckats med...
så nu kan du vända om.
Jag har nämligen för avsikt att vänta på ett DNA i den högre serien och med det första ögonkastet..."
( nu måste den ha ögon också)
" ...på dig så ser jag ju att du lider av avsevärda bristfälligheter.
Bah! Fysisk styrka och uthållighet, högväxt med stora blå ögon... vad hjälper det när mitt DNA med något krumma ben, satt kropp, bukfetma och därtill en oattraktiv uppnäsa är starkare?
Nej, herr Y-kromosom, det är bara att packa sig härifrån om du inte är helt pantad och radiostyrd av en infantil get!
... MEN HERRE GUD! VAD GÖÖÖR DU? STOOOOP!!!"




Jaha.



Så var det bara att göra det bästa av situationen.
Till det som nu har skett finns ändå en, ja flera ljusglimtar.
Jag föddes med armar och ben, bra syn, visserligen med ett rätt fult brett överbett, men gissa om det har gått bra att skyffla in mat där!
På andra sidan magskinnet väntade en skock nyfikna typer som i vissa fall var ovanligt lika mig och från det jag föddes har jag haft en kakafoni av röster runt om mig som vävt in i varandra och med täta inslag av
högljudda skratt, och som för alltid har format mig till en människa som älskar ljud, glada munnar
och ett stänk
kaos.


Kanske jag och de runtom mig, får gråna tillsammans, vad vet man?

 Kanske kommer jag att få vacker silvervit höst som sälgens hängen?





4 kommentarer:

  1. Nog är man unik alltid. Men man glömmer då och då huuuur unika vi egentligen är. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka efter vilopausen! Du kom starkt för det tog mej en bra stund att gå igenom materialet. Först, grattis på födelsedagen! Sen grattis till ett jättefint resereportage," kanske" grattis till instalationen i kryddlandet, jag ser att den växt med ett strykjärn. Grattis till mej som får något roligt att läsa nu och då.
    Louise

    SvaraRadera
  3. Grattis till mig att du orkat läsa!

    SvaraRadera