onsdag 15 februari 2012

Lycka på burk.

Egentligen vet vi det allihop, vi har hört det sägas i alla kretsar, i alla klassnivåer, böcker skrivs i ämnet, det är ett vedertaget faktum:
Pengar gör dig inte lyckligare!
Men ändå... nog skulle det hjälpa lite grann, för stunden...
Visst tänker vi så? I smyg? Ingen behöver ju veta att man tänker så kortsiktigt dumt,  för det där med lyckan
 och hur den funkar med rikedom, är ju allmänt känt.
Men tvivlet finns!
Det måste ju ändå vara lättare att vara olycklig om man är en burgen person?
Nej, men, är det ju inte! Inte tänka så! Man bannar sig själv.
För man BLIR!!! inte lyckligare av att ha stålar på fickan. NEJ! NEJ! ABSOLUT INTE!
Nu är budskapet en gång för alla förankrat.

Som ett exempel på detta allas vår Ingvar.

Ikea-grundaren Ingvar Kamprad om sorgen efter hustrun Margaretha

I december gick hans hustru Margaretha bort.
Nu talar Ingvar Kamprad ut om sorgen och smärtan.
– Jag vill aldrig ha hösten 2011 tillbaka. Jag lipade som ett barn. Jag satt hos min kära hustru. Det tog tre veckor och var ett fruktansvärt jävla elände. Sen har jag lipat varenda dag. Men så fick jag anti-lip-tabletten. Det har hjälpt lite, säger han till Smålandsposten.

 När sorgen slår till går den fram lika över alla.
Det hjälper inte att tänka:
- Jag tröstar mig med att köpa en ö i Västindien. (Nej, jag blev visst inte lyckligare)
- Ett slott i sydfrankrike då? (Nopp, det blev inte bättre)
- Ålandsbanken? (blir nog bara bekymmer)

Nej det blev som för alla andra.
...att knata iväg till farbror doktorn och få anti-lip-tabletter.

2 kommentarer:

  1. Härlig gube det där, tänkdej jag har skakat hand med honom när vi var till ikea i uppsala och han stod och tog emot i dörren då det öppnade!SJUKT STORT! :)

    Men inte får man leva sorgfri ändå nej, dock behöver han nog inte som den fattiga studerande välja mellan tandkräm & skithuspapper vid handlingen i butiken......Så lite gladare blir man nog ibland av pängar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä knappast, han har nog passerat stadiet då man är glad över att ha tandkräm. Om alla på Åland använde sina lokala tidningar för putsandet av ändalykten och man var helt OVETANDE om Lambis sidenmjuka yta, var man nog inte olycklig över det.
      Jag tror att AVSAKNADEN har ett finger med i lyckospelet. När man vet vad man saknar.
      För I.K något mycket betydelsefullt, ett hålrum som inte kunde fyllas.
      Utvägen är att stärka sig själv så man orkar med denna avsaknad.
      (Kul du träffat honom. Lite avis :)Hans natzisympatier kan vi väl anse som en ungdomssynd. Han har skapat arbete för så många att man kanske kan stryka ett streck över detta)

      Radera