onsdag 14 mars 2012

Läst.

Jag gör nästan inget annat än jobbar, galar och sjunger och missköter hushållet.
Jo, jag har faktiskt läst en bok!

Brobyggarna av Jan Guillou.

Denna bok skulle alltså vara första delen i Guillous "släktkrönika".

Det är en lättläst bok. Plötsligt var jag vid sista sidan.
Detta TROTS! ...att jag brukar ha problem med att jag hör J.G:S röst i skallen när jag läser hans texter.
Och som ni alla vet så talar han ju rätt långsamt.
Japp!
Det var som väntat.
Karlarna var övermänniskor.
Vackra, muskulösa, modiga, nobla vin och matkännare som Hamilton.
Rättvisekännande, intelligenta som Erik Ponti.
Romantiska och med stor moral som Arn.
Skickliga jägare som Jan Guillou.
Kvinnorna hade yppiga bröst, fylliga läppar, kraftigt rött hår, muskulösa bakdelar, gudinnekroppar bla.bla.
Dock slår han faktiskt ett slag för "kvinnokampen" och ger Belgien, Leopold den andra... främst, och England...  några viliga snytingar för kolonisationen.
Den Belgiske monarken ägde Kongo privat och var ytterst ansvarig för att 100 000 tals kongoleser stympades och mördades om de arbetade för dåligt på gummifälten. Ett folkmord som ligger bara steget efter Tysklands ivriga mördande under krigen. Inte så smickrande för belgiska kungahuset direkt.
Jag njöt av att läsa om byggandet av tågbanan över Hardangervidda. Mycket intressant!
Jag gäspade och hoppade över sidor när jag presenterades långa tråkiga jaktbeskrivningar i Afrika.
Kanske det var därför sista sidan kom så fort emot?

2 kommentarer:

  1. Ja särskilt om man måste läsa det i samma takt som han talar förstår jag fullständigt att man blir otålig om skrönorna drar ut på sidantalet...:/ Ibland är det skönt då man närmar sig bokslut och andra gånger vill man bara att det skall finnas lika många kapitel till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du hört Kristina Lugn läsa sin poesi någon gång och även när hon talar vanligt? Två ord/minuten... snark...
      När jag läste Arn ville jag inte att det skulle ta slut. Då passade det in med moral, mod och ridderlighet. Rätt i tiden och genren.

      Radera