måndag 6 maj 2013

Aversion mot inflyttning!

Jag går mest omkring och stålsätter mig, övar lite för mig själv och planerar!
Vad för material skall jag ta och stoppa i öronen, för att om möjligt, spara på min tinnitushörsel.
Makens volymiösa  stämma kommer att eka över nejden och svårligen plåga mina trumhinnor, det är säkert!
Så HUR skall jag mest skonsamt kunna berätta för "kapten Bölja" som nu sliter för bröfödan på jordens alla hav,
...att skatorna har börjat bygga bo i julgranen?


Hans julgran!
Den han klippper med sekatör...
Den han går upp och ned för stege tjugo gånger för, bara för att kontrollera att den blir jämn...
Den han har belysning i vid julen...
en belysning som han hänger upp med en noggrannhet som kräver måttband...


I den flaxar skatorna in och ut med imponerande stora kvistar.
Flera ingångar byggs och hela granen ruskar ibland när de sliter in kvistar i den täta grönskan.
Perfekt plats!
...eller kanske så inte.

De har ännu inte mött "kapten Böljas" oförsonlighet
och även "fru Bölja" upplever i detta fall att hon artigt bör be den nyinflyttade att


vidga sina vyer,
tänka lite annorlunda.
Det finns många granar på tomten.
Ett lugnare läge kanske skulle passa i förorten av tomten och inte riktigt inne i centrum,
...mellan vår trappa och landsvägen.
Nybyggarna som även misstänks för svartbygge, bör om möjligt tänka på bullerproblematiken och de med säkerhet kommande huliganräderna.
Revirtänkandet är starkt förankrat hos ursprungsbefolkningen och de har synnerligen svårt att acceptera nyinflyttning.

Det är helt klart att oroligheter kommer att blossa upp om de tänker ockupera mellan "Gasaremsan"
och vår förstutrapp!

6 kommentarer:

  1. Helt underbart! Nu är jag en illusion mindre - jag trodde att granarna i Hammrland växte och så där jämna. Det ska bli spännand att följa byggnationen i sockertoppsgranen. Hälsa Bölja:

    SvaraRadera
  2. Maken grattar Bölja till en trevlig inflyttare men varnar för tjuvaktiga fasoner.
    Själv är jag inte så tolerant, jag skulle hämta nämnda stege och riva ner svartbygget.
    Fåglar får "spatt" den här tiden på året, i morse satt det en tjäderhöna mitt på 100 vägen och ansåg att hon ägde den. Hon klev inte en milli åt sidan, så bilarna fick kryssa runt henne. Hennes öde är dock okänt. KVITTER
    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt... Kvitter ute, Twitter inne... (Fruktansvärt dålig ordvits, jag vet) jag har just lunkat 6km och det är bara ena halva av hjärnan som fungerar, så det blir inte bättre än så.

      Radera
  3. Hi hi...nu är jag road på Böljas bekostnad...hi hi..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir tufft framöver. Jag tycker om skator, konstigt nog, för jag var van från barn att de skulle "hållas kort". (Jag är faktiskt lite road själv) :))

      Radera