fredag 23 november 2012

Olika perspektiv

För någon som sysslat med sång i hela sitt liv så är det ju rent av idiotiskt att tro att man kan sluta bara sådär och ägna sig åt annat istället.
Inredning, trädgård, bloggar... jo vars, visst är det roligt, men man kan inte ta bort sitt huvudintresse utan att förvänta sig att det blir en tom krater kvar.
Jag hoppade av Queenkören med de fantastiska konserterna, skickliga musikerna och det stora spännande stohejjet runt om.
Gissa om det var roligt att vara med!
Jag tror konserten på Rockoff var en av höjdpunkterna i mitt körliv.
Tom. resten av familjen började intressera sig för mitt sjungande.
Nu äntligen började man förstå sig på det jag sjunger och
...nu äntligen får man betalt för mödan av att tvingats höra mig sjunga skalor och röstträningar under så många år.


Sjunga rockmusik VAR roligt, men min tinnitus förvärrades (kanske jag upprepar mig nu, jag minns inte allt jag svamlat om på bloggen)... och så var det något till som jag inte kan sätta fingret på.
Fast kören var enormt stor så kände jag mig märkligt ensam, kom inte riktigt in i gänget kändes det som.
Det kan man ju naturligtvis inte klandra mina körkamrater för, de såg ut att trivas vad jag kunde se.


Igår kväll sjöng jag med gamla gänget igen. Vi som tar privata kurser vid Bel Canto.
Skomakare bliv vid din läst.
Där sjöng vi  svaga pianissimopartier, lyssnade in varandra så att vi inte övrröstade.
Där sjöng vi också starkt och myndigt, forte i  höga G.
Altarna malmklockatonade mörkt och stadigt så det kändes som om man hade en fura i ryggen och de unga förstasopranerna med glittriga änglaröster placerade julstämning direkt in i mitt hjärta.

Nu skall jag hårdträna fram till adventkonserten söndagen den 3 december i Jomala kyrka.

6 kommentarer:

  1. Jag blir ju också "sjungsugen" som du berättar, fast jag aldrig har sjungit i kör! Men sjunger hela tiden annars, på promenaden och hemma, i morse vart det VÄLDIGT vackra julsånger i duschen kan jag berätta.. ;-)
    Hoppas vi får tillfälle att komma till Jomala kyrka nästa söndag!/ Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha :)) kanske man skulle ge ut en julskiva med enbart julduschsånger? ( nu anser jag att detta svar är ett juridiskt dokument. Jag var FÖRST med ide'n. Blir den snodd kan man räkna med stämning!) :))

      Radera
  2. Hörrödu, Peterson Berger var först med Stämning !!!
    Kul att det börjat låta om dej igen. Julduschsånger god ide hmmmm, Känner unte för att sno den.
    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaddådå? Om man kan köpa vågskvalp och valsång på cd för att få ro i själen, så kan man väl ha badrumssång för att få hemkänsla. Det gäller bara att hitta de lämpliga sångarna. Niklas Lampi på Ålandstidningen kanske? Jag läste om Kaj Fors i tidningen och drog mig då till minnes att han har en myndig stämma. Barbro Sundback är en duktig sångare, kanske den numera har mera vibrato än önskat...? HELA! ...vår släkt skulle fungera alldeles utmärkt. Sedan har vi ju de UNIKA sångarna. De som ALDRIG sjunger annars... Krävs kanske en viss övertalning...

      Radera
  3. alltså, jag har levat med en unik sångare sedan 1976. Så när skall han komma ut ur duschen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha h aha ...och jag sedan 84. :DD Jag tror att din unika sångare skulle bli mycket förvånad om han gjorde sångkarriär på gamla dar. I lönndom blir vi tvungna att göra vår inspelning, det är klart. Stimpengarna blir gigantiska.

      Radera