lördag 27 oktober 2012

Längtan till torperiverksamhet

Man är ålänning och bortskämd med svallande hav i vår närhet, jullen vid vår egen ägandes brygga, tystnad tar vi som en självklarhet och likaså avskildhet.
Jag tänker då mest på vad gäller vårt fritidsboende.
Längs mina promenadstråk som jag tar med hunden, finns flera torp alldeles intill vägen.
Det är sådana där torp som inte skulle riktigt duga som fritidshus för oss som redan bor i ett rött hus intill vägen.
"Att de ids lägga ner en sån möda på kåkarna som nästan har trappan på vägen där traktorer, bilar och mopeder gnällpinar förbi". Brukar jag tänka.
I helgen var jag ute och gick i becksvarta mörkret och ösregnet.
Det lyste i tre av torpen.
Vid ett av torpen, där man byggt ett elegant fritidshus intill, stod en svensk bil.
Vid de andra stod finskregistrerade bilar.
De hade alltså gjort sig besväret att resa en hel dag för att komma och sitta i urvädret i sitt torp.
Ur en av skorstenarna bolmade det kraftigt.
Man kunde gissa att det sprakade ordentligt i spisen.
Jag bara inte kunde låta bli att se mot köksfönstret. I det fallet levde mina ögon ett eget okontrollerbart liv.
Och jag såg....
De hade röda rosor på tapeten. Rosentapet!!!!
Det vred till duktigt i torptarmen, det kan jag lova.
Till på köpet hade de mage att sitta vid köksbordet under petroliumlampan med ett varsitt glas vin i handen.
Nu bara SKALL jag ut till min egen lilla sneda vinda orrkoja, om fast med VÅLD!

7 kommentarer:

  1. Säg det inte åt någon, men det är fasen så intressant att gå och smygkika in till andra och bedöma deras mysfaktor! Stan eller landet sen, det är säkert samma sak! ;-)
    Och jag ser nog ofta, att det inte är bara jag som kikar, jag bjuder så gärna "in dem till oss" när de går förbi, tänder några extra ljus och höjer vinglaset lite extra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog så när man bor nära. Ofta har man ju valt sitt boende med insikt i vad det kommer att innebära. Vifta på med vinglaset du!:)

      Radera
  2. Har varken stuga eller torp...men dock både strand och sjöutsikt. Känns som det räcker att ta hand om ett ställe liksom. :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att ni bor helt galet vackert!... Och med strand och allt. Ett exempel på när man definitivt INTE bor nära i fysisk bemärkelse. Natur och vildmark i famnen. Kan inte tänka mig att man behöver någon stuga :)

      Radera
  3. kika på du:) så du tänker kapa skärgårdsfärjan...det klarar du nog bra av..du kommer nog fram när du vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har ju haft el- fel lite av och till, inget att lita på. Man kanske kunde ta snipan?.... Eller så får man vänta på att isen lägger. Björn. Har väl planet i vinterförvaring misstänker jag, annars hade han kunnat bombat ut mig i backen.

      Radera
    2. Björn???... Bj. Menade jag... Sablars ordbehandlare!

      Radera