tisdag 16 april 2013

Trångt

Basilikasådden grodde bara jag vände ryggen till.
Sedan växte den så det knakade.


Det tog inte länge förrän den fick för trångt.

Det blev därför att köpa jord och sätta igång och skola om plantorna.
I den aldrig sinande informationsbrunnen Google, påstod man att  man skulle plantera plantorna en och en.
Man skall nämligen toppa dem när de bildar knopp och basilikan skulle då växa till formidabla buskar.
Vi har ännu inte kommit dit och jag satsar istället på att ha flera i samma kruka. Jag får väl nypa bort i värsta fall, om det visar sig att jag blir alldeles nedväxt.
Jag måste berätta att det doftade väldigt gott när jag rörde om plantorna. Inget snack om saken, nog var det basilika alltid.


Ett litet utbyte av plantor är planerat att skall ske.
Det lär frodas tomatplantor i Mariehamn och om jag sköter mina kort väl så kanske någon av dem hamnar hit till mig.



Nu måste jag dessutom ännu en gång fara till butiken och köpa mera jord.
Det visade sig att persiljefröna som  varnades att hade så lång groningstid, kom också som sjutna ur kanoner.
Minst tusen plantor ser det ut som... ja nästan...
Så de måste också skolas om nu.
Dessutom så har jag planer på att så mera... frön redan inköpta.

Jag undrar om jag tagit mig vatten över det där kända huvudet, ni vet...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar