torsdag 7 juni 2012

Avslutning idag.

Härliga sommarlov!
Vad skönt att lovet är här, nu känns det äntligen som sommar.
Dotran knatade glad i hågen iväg till sin åttonde skolavslutning.
Det där låter ju enkelt, men ett visst engagemang krävs ändock.
Dotran hade sytt en klänning i syslöjden av ett Burda-mönster.
Den blev nästan klar.
Ännu fanns ingen kanal för gummiband och gummiband däri, inte var den fållad och axelbandsproblemet olöst.
I natt blev den klar.
Den är sydd i ett strumbyxtunt tyg som en ballong över en jersey, figursydd underkjol.
Sydde man fel så syntes hålen efter sömmen om man behövde sprätta.
Tungan rätt i munnen alltså.
Den var axelbandslös enligt mönster, men det ser ju alltid lite knasigt ut om man skall ha vanlig BH till.
Sååå.... vi flätade tyget till två axelband och sydde dit i värsta "Project Runway" stil.
Så långt var vi vänner.
Men så fick jag för mig att beordra henne ut i min påbörjade perennrabatt för fotografering.

Uppställning tack!

 Sväng på kjolen... mera...men sväääääng då.

Jag svänger allt vad jag kan för faaan!!!!!

Ok. Ordningen återställd.


Vi ses i morgon då, lilla dotran!
Då får jag beundra betyget. Jag vet, man borde vara hemma när hon kommer hem... men man har ju även sitt kall som torparkärring och på torpet växer gräset kämpahögt.
Nu blir det att fara dit alltsomhastigast.

Jag vill ännu kommentera priset av tyg.
Dessa två tygbitar gick på priset av ... ja strax under 50 e blev det ung. med tråd och gummiband.
Jag tog mig faktiskt till att klaga i affären.
Förr var det ju billigare att sy själv.
Man är väl bortskämd med att utarbetade fabrikskineser- indier sytt för en spottstyver och man kan köpa något liknande för 25 e på KappAhl.


Äsch... måste visa  de flätade axelbanden också.

8 kommentarer:

  1. Skolavslutningar är ett kapitel för sig, det är helt klart! Tråkiga tal, sånger man gråter till, känslan av frihet för barnen...senare känslan av suck-inget-sommarjobb-i-år-heller...Nä, jag är glad att det är över med sånt. Men hon är ryyyschligt fin, dotra din! :))

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, sockersöt och dessutom duktig. Hm. anar jag en mostergen eller? Så sant, ekonomiskt är det inte lönt att sy men tillfredsställelsen när det är klart och man har lyckats, det är oövertäffat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är uthållig... kan sitta i timmar och påta.

      Radera
  3. Jätte fin! Annalena åker över till vårdö i helgen:) Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att torpet används till det det skall vara till för. Inkvartera sommarfåglar! :))

      Radera
  4. Fin fina Julia. Mammor ska sy klänningar till avslutningen. Så de så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julia har sytt. jag sydde bara fast axelbanden.

      Radera