tisdag 11 januari 2011

Läst i mellandagarna...

Om Dan Brown var en man ifrån norra Geta och den mannen hade skrivit  "Den försvunna symbolen", då hade jag sagt:
"Vilken fantastisk bok!"
Men nu kommer han inte från Geta... nej Dan Brown är faktiskt Dan Brown och han har skrivit Da Vinci Coden och har man gjort det... då är förväntningarna skyhöga på hans alster.
Denna gång befinner sig Mr Langdon i Washington och blir där motvilligt indragen i en gåta där det gäller att hitta en port för att kunna förvandlas till Gud. Denna hemlighet övervakas av frimurarna.
Halva boken består mycket av dialoger typ:
Någon: "Det finns ett mysterium!"
Langdon: "Nääää, det finns det inte... men var är min kompis?"
Sedan blir det en massa forskarsnack... för att  i mitten av boken bli riktigt spännande med en vansinnig mördare som krydda.
Slutet: Teorisnack och ett rosa ljuvt skimmer läggs över Washingtons skapare och frimurarna och människans egen förmåga.
Om man gjort väldigt mycket research så kan man nog inte hålla sig från att stoltsera med sin införskaffade kunskap och klämmer gärna in det i sitt skrivprojekt. Detta på bekostnad av bokens personligheter som blir lite tråkiga. Okey, den CIA utsända lilla kinesiska kvinnan med blixtrande intellekt och sviter av strupcancer var faktiskt så udda att jag blev charmad.
Snacka om att hon har amerikanska drömmen emot sig.
Kinesisk, ful, medelålders kvinnlig flykting med handikap.
Vad kunde ha varit värre?
En mexikansk medelålders muslimsk, ej Stanfordutbildad, kvinna med dåliga tänder?
Men ändå... med ett självförtroende och naturlig pondus som får generaler att darra.
Tomten finns!
Således, hur kan man sammanfatta?
Jo, det gick åt en oherrans massa chokladpraliner medan jag läste och titt och tätt klämde jag in en "strip" ur 47:an löken för att den riktiga julkänslan skulle infinna sig.

Ett lika oorganiserat nattduksbord som sin ägare.
Observera att boken Rekviem är gnagad i ena hörnet,  av bokskorpionen Bruno.
Sablars byracka!

4 kommentarer:

  1. Bra att fler recencerar böcker. Det fick mig att gå och leta efter Dan Brown boken jag i december köpte på loppis för ca 50 cent. Hittar den inte. Bj har nog stoppat undan den i någon passlig genre. Jag minns inte titeln, möjligen är det den bok du beskrivit så elegant.

    SvaraRadera
  2. Jag skall kolla på mitt nattduksbord... den kan finnas där i röran ;)

    SvaraRadera
  3. Om Dan Brown var från geta så skulle han han ha hetat Dan Brun.

    SvaraRadera
  4. Man kan undra om han är släkt med Bobby Brown. Han som var coolest boy in town....?

    SvaraRadera