lördag 15 september 2012

Sommaren innanför skalet.

Quiz!

Vilken av dessa två tror ni smakar mest.
Köpeäpplet till vänster eller "Ålandsäpplet" till höger?
Ok!
Ni behöver inte svara, det är ju givet.
Alla vet ju och förstår att den importerade felfria, blanka kulan förlorar denna kamp.
Men att det var så stor skillnad?
 ...det känner man först när man tar en smakbit från de båda och jämför.
Importäpplet framför alla andra, "Golden Delicious" hade en fadd, svagt syrligt vattnig smak och ett hårt skal. medan Ålandsäpplet..... (köpt, inte odlat själv för jag har mest sena sorter och unga träd som ger liten skörd)
...hur skall jag förklara...?
Man känner sig som Asterix när han tar trolldrycken!
Det är sött,
det är surt
det smakar blommor,
och det där som bara äpplen kan smaka, just det... ÄPPLE!
Nu kommer ingen i familjen att vilja äta mina införskaffade importäpplen när det finns andra, så vad göra?
Jag bestämde mig för att baka äppelmuffins.
Ett trevligt recept av "Leila Lindholm" en Tv-kock.

Sötpotatispure, hela 4 1/2 dl,
smörstekta äppelbitar med kanel och farin
pecannötter, pumpafrön
matolja som fett, vilket ju är passligt för mina kolesterolpackade blodkärl.


Jag gjorde dem igår.
Då var de fluffiga och nötknapriga.
Idag har de saftat till sig och blivit mera efterrättsaktiga.
Jag rekommenderar detta recept som ni säkert kan "googla" fram
... och klarar jag av det så... ja jag menar...

2 kommentarer:

  1. Ser så gott ut! Bra gjort. Men så har du ju något innanför skalet också:)

    SvaraRadera