tisdag 11 oktober 2011

Allt vad tygen håller!!

Ja nu är det pirrigt för politikerna kan man misstänka. Fullt förståeligt faktiskt. Kommer man in för första gången så har man fyra spännande annorlunda år framför sig. Är man redan invald och inte får förtroende denna gång så är det bara att krypa tillbaka till sitt gamla liv eller hitta på något helt nytt. Under hösten så kanske vi har en regering som ser helt annorlunda ut. "Börja om från början, börja om på nytt" , som det heter i visan...   
De ministrar som nu har arbetat in sig i sin position skall nu eventuellt lämna över till en "gröngöling". Denna gröngöling kan behöva ett år på sig att sätta sig in i frågorna.
Landskapsförvaltningen har inte rykte om att vara snabb i vändningarna. Hur blir det nu?
Utbildningsministern skall sätta sig in i den röriga och trassliga gymnasiereformen, trafikministern skall läsa in sig i det något otacksamma arbetet med att förena fackens krav med en kassa som är tom, för att nämna några exempel.
Den blir trÖÖÖÖg hösten!
Intressant är ändå att alla partier är överens om att det skall bli en egen åländsk beskattning.
Tammetusan, man tror nästan på det!
Detta vill jag nu illustrera med detta kraftfulla arbetslag som jag fotograferade ute på min gård.


"Ta iii nu barra, tillsammans har vi styrkan!"
Men, ett liknande samarbete kan man knappast förvänta sig av våra politiker. I så fall skulle man kunna förflytta både stock och sten.

3 kommentarer:

  1. Ja nu drar det ihop sig!Var till Alandica och hämtade ut biljetterna till valvakan idag och det ska bli spännande att se hur det går.
    Och nu har jag plockat min sista svamp för i år också:)/Linda

    SvaraRadera
  2. Fin svampbild också:)/Linda

    SvaraRadera
  3. Bra analys.. och jag har redan röstat:) Men jag ärinte helt säker på om alla partier är överens om egen åländsk beskattning. Vänstersinnade (lib och S) har nog väldigt många som är tvivlande. Blandannat Vaitelo.

    SvaraRadera