söndag 20 november 2011

Betraktelse.

Idag är det söndag och vad passar väl bättre än att skriva en betraktelse?
Det är ju det vi bloggare gör mest av allt egentligen... betraktar.
Man kan ju förledas att tro att ett blogginlägg föds när man sätter sig ner vid datorn och trycker på "inlägg", men så är det inte.
Planen finns oftast klar i skallen, det finns en tanke bakom.
Vi har betraktat vår omvärld, oss själva och troligtvis redan bestämt oss för hur vi skall framställa det för andra... i skriven eller bildform redan när vi sätter oss ner vid datorn.
Det gör att bloggaren ser på sin värld med kritiska ögon om det så gäller barn, hem, röda skor och designade väskor, mat eller humor.
- Jasså, du fördriver tiden med att blogga du! (med underton att blogga är något värdelöst som man kan syssla med när allt annat av värde är redan gjort och fritiden som blir över, den tid man slår ihjäl för att inte gå under av leda ,kallas blogga).
Ja, min fritid går bl.a. till det, men i gengäld får jag en eftertänkt syn på vardagen och mig själv och andra.
Såååå...

Som alla andra så röjer och sorterar man ibland. Det måste man göra för att inte gå under i det som vi människor samlar på oss. Jag städade undan tidskrifter och kunde då konstatera att maken och jag har en gemensam last.
Vi köper alldeles för många tidningar och flaschiga magasin, utan eftertanke, utan vips... så åker det med en tidning i inköpskorgen.
Aj, aj!
Den insikten tog jag till mig och vände och vred i tanken på detta facto.
Om jag inte var en bloggare kanske detta skulle ha gått mig förbi, men nu blev det istället ett hårt grepp om handbromsen.
Världen svälter och vi förköper oss på dyra tidningar!
Och skulle det finnas någon planering, någon måtta, så kunde man kanske fördras med det.
Jaha, då har man liksom dessutom köpt dubbelt. Se bild nedan.
Tidningen med det gula huset vet jag att finns en dubblett i torpet.

Skämmes på mig. Vårdslöst inköp av magasin!

3 kommentarer:

  1. Du har helt rätt! Både om magasinköperiet och att man betraktar omvärlden mer observant då man är bloggare! Man ser det stora i det lilla på ett helt annat sätt!
    Och att många anser bloggandet som nåt lite halv (eller hel) löjligt som man minsann slösar sin tid på. Jasså har du tid me de du...Jaha, du har bråttom...men blogga hinner du minsann.... :)

    Dom kommer att sluta fnysa sen när vi tjänar storkovan som superbloggare,tro mej, tro mej!! Skall bara ändra vissa detaljer och börja lägga upp min dagsshopping ( som inte består av små kuvertväskor och söta underkläder utan kanske snarare mat + magasin precis som du, även dubbla sådana...) och även min "dagens outfit". Kommer att dra fullt hus på bloggen de. Jajjamän. Du får gärna ta efter om du vill...

    SvaraRadera
  2. Jag inser naturligtvis din och min storhet... men hur skall stålarna komma in?
    Shoppa blir man inte rik av.
    Skulle jag visa min "Outfit" idag så måste jag byta genre... till "SKRÄCK"!

    SvaraRadera
  3. Vet inte vad som drabbar en när man blir äldre, men böcker lockar inte mer, däremot tidningar av alla slag. läser allt som trillar ner i postlådan även reklam.
    Föreningstidskrifter kan vara riktigt bra! Faktiskt.
    Fiske o jakt intresserar mej inte men läser däremot tidningen som kommer, och kommer Jehovas med sitt blad, nog sjutton måste jag plöja genom det också. Suck!! Nu börjar vebb tidningarna och bloggarna ta mer plats också.

    louise
    Jag har ett dilemma,

    SvaraRadera