fredag 4 november 2011

Jämnårig.

-  Hah! Jag är äldre än kyrkan!
Utbrast min mans mormor triumferande när hon läste informationen om Masthuggskyrkan i Göteborg.
Kyrkan invigdes 1908, då var hon redan fyra år gammal.

- Jag och Sickan Carlsson är lika gamla, brukade min pappa ibland säga.
Och mycket riktigt, båda var födda 1915  i krigstider och fick uppleva ännu ett krig, mindre än trettio år senare.

Båda har lämnat det jordiska, Sickan alldeles nyligen.
Samtida, men med väldigt olika liv.
Pinochet var också född 1915, men det är ju inget man skryter över direkt.
Så i Chile gick detta år en havande kvinna, i Stockholm en annan och ute på ett skär i kanten av Delet gick en tredje med sina drömmar och förhoppningar om sitt barn.
Alla tre barn nådde en ansenlig ålder och man skulle ju hoppas att Sickan och pappa härjar upp lite med den där Pinochet om de får chansen. Jag antar att han hade en ganska stor mottagningskommité redan (som han själv skapat) som ville ta en diskussion på "andra sidan".

Jag själv då? Vem är jag samtida med?
Vem fyller 50 förutom jag nästa år?
Tja, det var nog inte så hävt med stjärntillverkningen 1962.
Men, i alla fall Jim Carrey
... och Håkan Juholt, Lisa Marklund, Peter Siepen (som jag faktiskt har träffat, han hade mer smink än jag)
Demi Moore(avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk) och
Gun-Marie Lindholm.
Jag har en liten möjlighet att bli stjärna ännu, men jag vet inte riktigt vad jag skall slå in mig på.
Tänk om Jim säger på ålderdomshemmet:
- Jag och Isebell är födda samma år, visste ni om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar