lördag 19 november 2011

Har du läst?

-Vilka böcker av Anne Holt har du läst? Frågade en medresenär när jag satt på en färja och läste.
- Öööh..... (jag tittade på raden av böcker som hon skrivit tidigare som presenterades i början av boken)
- Den, den, ....den, trorjag, eeee... möjligen den där... (jag pekade med fingret).
- Jag har läst alla, sa medresenären, - en underbar författare, man fångas av tanken hur mycket som är hon själv och hur mycket som är påhittat om huvudpersonen... hennes beskrivning av homosexuella.... bla, bla, bla... ...ååh, jag bara MÅSTE gå med i en bokcirkel igen! ...avslutade hon.

Vad är det med mig, tänkte jag efteråt?
Varför blir inte jag sådär upprymd av nordiska deckare mera?
Jag minns första boken jag läste av Liza Marklund, åååh, vad jag tyckte den var bra!
Hon hade blandat egna personliga problem med yrke och spänning och avslutade med ett överraskande slut.
Precis som Anne Holt, Mari Jungstdt, Anna Jansson, Camilla Läckberg.
Nu såsar hjältinnornas sociala liv ihop sig. vem var gift med vem och vem var far?
Och i vilken bok hade jag läst...  sås, sås, sås?

Nu vill jag bli överraskad igen!!


Anna Holt gör ett gott arbete, nyanserat språk, mordmotivet är skapligt udda, ingenting att klaga på egentligen, men hur lätt är det inte att glömma vad barnen hette och svärfar och vilken mat som gillades och vilken sexuell läggning som vankades?
... eller vice versa.

2 kommentarer: